مجله طراحی

تاریخچه و تکامل لوگوی آدیداس

لوگو آدیداس Addidas

ساختن یک برند نمادین یک مرحله سخت و طولانی است.

امروزه آدیداس یکی از برترین برندهای پوشاک ورزشی در جهان است. این لوگو آنقدر قابل شناسایی است که حتی طرفداران نایک و پوما فوراً آن سه خط عمودی را تشخیص می دهند.

همانطور که این برند در طول زمان تکامل یافت، لوگوی آدیداس چندین بار طراحی مجدد را پشت سر گذاشت. لوگوی آدیداس از صحنه المپیک گرفته تا لباس های خیابانی که افراد مشهور عاشق آن هستند، نشانه کیفیت و استایل است.

در اینجا نگاهی می اندازیم به اینکه چگونه لوگوی آدیداس از زمان ایجاد آن تا علامت فعلی که بازار جهانی پوشاک ورزشی را تعریف می کند، تکامل یافته است.

تاریخچه مختصری از آدیداس

همه چیز با یک پینه دوز در یک شهر کوچک آلمان شروع شد.

در اوایل دهه 1920، اندکی پس از جنگ جهانی اول، آدولف «آدی» داسلر شروع به ساخت کفش های ورزشی در دستشویی مادرش کرد. برادر بزرگتر او رودولف به این تجارت پیوست و کارخانه کفش برادران داسلر متولد شد.

در سال 1936 بود که آدولف داسلر دونده آمریکایی جسی اونز را متقاعد کرد تا در بازی‌های المپیک تابستانی 1936 کفش‌هایش را بپوشد. پس از کسب چهار مدال طلای اوون، کفش‌های داسلر از پا در آمدند.

اکنون، این شرکت پوشاک ورزشی برای تیم هایی در سطوح NBA، NFL و مدارس لباس تهیه می کند. در سال 2020، آدیداس حدود 23 میلیارد دلار سود گزارش کرد که از 27.9 میلیارد دلار در سال 2019 ضرر داشت.

تکامل لوگوی آدیداس

تکامل لوگوی آدیداس

در طول قرن گذشته تغییرات زیادی در ظاهر و برند شرکت ایجاد شده است. در اواسط قرن بیستم، لوگوی آدیداس Addidas با هویتی شبیه به آنچه امروز دارد شروع به شکل گیری کرد.

لوگو آدیداس تا سال 1971

در سال 1924، کفش های ورزشی بخار می کردند. برادران سالانه 200000 جفت را تحت لوگوی داسلر می فروختند. علامت اصلی پرنده ای را نشان می داد که یک کفش سبک وزن را در یک سپر حمل می کرد.

برادران در سال 1947 پس از تیره شدن روابطشان از هم جدا شدند. رودولف رودا (که بعداً به پوما تغییر نام داد) راه اندازی کرد و آدولف آدیداس را ثبت کرد. هر دو شاخه با کلمات اختصاری ترکیب حروف از نام و نام خانوادگی آنها نامگذاری شدند (Adi نام مستعار آدولف بود).

اولین تغییر لوگوی آدیداس در سال 1949 جایگزین نام داسلر با آدولف داسلر شد. کفش اسپرت دارای جزئیات بیشتری با میخ و سه راه راه است.

علامت نمادین سه راه راه توسط آدولف داسلر در دهه 1940 از تولید کننده کفش فنلاندی Karhu Sports خریداری شد. مالک به دلیل جنگ جهانی دوم مشکل مالی داشت و آن را به آدولف به دو بطری ویسکی و 1600 یورو فروخت.

تا سال 1950، تنها چیزی که از لوگوی قبلی باقی مانده بود، فونت بود.

سال 1971: لوگوی سه پر آدیداس

لوگوی سه پر آدیداس

در سال 1971، این شرکت شروع به تولید لباس کرد، بنابراین آنها شکل لوگوی خود را به سه ضلعی نمادین تغییر دادند. این لوگوی سه‌فویلی از سه شکل فوتبالی تشکیل شده است که به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که پایین آن خمیده است. این نسخه 1970 اکنون یک نسخه بازگشتی است که برای خط اصلی آدیداس استفاده می شود.

لوگوی سه‌فولایی به‌منظور نشان دادن تنوع محصولات بود و در عین حال سه خط نمادین را در خود جای می‌داد که این برند به سرعت با آن شناخته شد. این سه برگ نشان دهنده آمریکای شمالی، اروپا و آسیا هستند – سه قاره ای که کفش های آدیداس در آنها فروخته می شد.

دیگر آدیداس به ورزشکاران سقوط نکرد. این لوگوی خاص به برند کمک کرد تا با فرهنگ پاپ ادغام شود و توسط گروه‌های موسیقی بزرگی مانند The Doors، The Sex Pistols، Bob Marley و David Bowie و غیره استفاده شود.

سال 1991: لوگوی کوهستان آدیداس

لوگوی کوهستان آدیداس

در دهه 90، طراحی لوگو به نسخه نمادین دیگری از خط سه گانه تغییر یافت که اکنون برای محصولات پرفورمنس استفاده می شود. نوارهایی که قبلاً استفاده می شد به یک زاویه کمی تغییر می کرد که نشان دهنده ظاهر آنها در کفش است. سه راه راه پررنگ به شکل نمادی به شکل کوه چیده شد که نشان دهنده مانعی برای غلبه بر آن است.

سال 2002: لوگو آدیداس نئو NEO

لوگو آدیداس نئو NEO

در سال 2002، نوارها در یک دایره قرار گرفتند، به نظر می رسد مانند یک خراش حیوانی یا سه مسیر که به پس زمینه می رود. نوارها در اینجا ظاهری شیک به خود می‌گیرند و انتهای آن‌ها کوچک‌تر است زیرا در یک قوس سبک به سمت راست حرکت می‌کنند. در این مرحله، لوگو هنوز بسیار صاف است و فونت برای لوگوتایپ یکسان باقی مانده است. این لوگو اکنون نشان دهنده خطوط تولید آدیداس استایل است.

سال 2005: لوگوی آدیداس ورد مارک

لوگوی آدیداس ورد مارک

لوگوی وردمارک این شرکت پاسخی بی انتها به سادگی سه راه راه است که شناسایی برند را بسیار آسان کرده است. این لوگو به اندازه کافی عمومی است که تمام زمینه های برند را پوشش دهد و در عین حال زیبایی شناسی کلی شرکت را حفظ کند.

لوگوهای فعلی آدیداس

از زمان ایجاد خود، آرم آدیداس قطعاً تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. به اندازه کافی جالب است، آدیداس در حفظ و بازیافت نسخه های قدیمی لوگوی خود هوشمندانه عمل کرده است.

در واقع، هر چهار لوگوی فعلی آنها برای خطوط و مجموعه های مختلف محصولات استفاده می شود. به عنوان مثال، لوگوی سه‌فولایی برای سبک زندگی و لباس‌های خیابانی معمولی استفاده می‌شود، در حالی که آرم استاندارد برای خط تولید آدیداس با عملکرد بالا استفاده می‌شود.

سه راه راه: خط ورزشی

خط تولید پوشاک ورزشی و پرفورمنس از سه نوار در کناره‌های شلوار، شانه‌های پیراهن و کناره‌های کفش استفاده می‌کند. این سنتی ترین شکل لوگوی این شرکت است که قدمت آن به علامت سه راه راه اصلی می رسد که در دهه 1940 خریداری شد.

سه پره trefoil : سبک زندگی و لباس راحتی

عقبگرد Trefoil همان چیزی است که کاملاً خارج از صحنه های ورزشی در بین مردم محبوب شده است. از نوازندگان بزرگی که در مرکز صحنه قرار می گیرند تا تأثیرگذاران، برند سبک زندگی آدیداس یک خط مد عمده محبوب است.

محصولات موجود در این خطوط گران‌تر هستند و برای ورزش‌های دو و میدانی طراحی نشده‌اند، اگرچه لباس‌ها همچنان سبک ورزشی دارند. افراد مشهوری مانند کانیه وست، فارل ویلیامز و بسیاری دیگر به محبوبیت این خط از هر زمان دیگری کمک کرده اند.

کوهستان : لوگوی استاندارد آدیداس

لوگوی استاندارد دارای یک کوه است که نشان دهنده چالش های ورزشکاران و اهدافی است که باید به آن دست یابند. محصولات این خط طیفی از سه راهی های ورزشی و شلوارهای ردیاب گرفته تا کت و غیره را شامل می شود.

دایره خطی NEO : همکاری در سبک زند

لوگوی نئو دایره در همکاری های سبک زندگی آدیداس نشان داده شده است. این لوگوی دایره ای همچنان سه راه راه را دارد اما ظاهر متفاوتی را برای نمادی از خط پوشیدن روزانه ارائه می دهد که بیشتر بر روی پوشیدن عملی تمرکز ندارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *